Latvijas skolēniem augsti rezultāti starptautiskā datorprasmju pētījumā
Latvijas skolēniem augsti rezultāti starptautiskā datorprasmju pētījumā
Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) datorprasmju pētījumumā Latvijas 8. klašu skolēni sasnieguši augstus rezultātus, būtiski pārsniedzot pētījuma dalībvalstu vidējo rezultātu un 31 valsts vidū ierindojoties augstajā 7. vietā. Pētījumā 2023. gada pavasarī piedalījās apmēram 2700 Latvijas 8. klašu skolēni. Viņi pildīja testa uzdevumus datorprasmēs un algoritmiskajā domāšanā.
Datorprasmju vērtējumā Latvijas skolēnu sniegums ir 509 punkti jeb 7. vieta 31 valsts vidū. Kā norāda Izglītības un Zinātnes ministrija, tas vērtējams kā ļoti augsts rezultāts un ir augstāks par pētījuma dalībvalstu vidējo rezultātu (476 punkti). Nozīmīgi augstāku sniegumu uzrādījuši tikai skolēni no Dienvidkorejas, Čehijas un Dānijas.
Tikmēr Latvijas skolēnu vidējais sniegums algoritmiskās jeb skaitļojošās domāšanas testā ir 495 punkti, kas atbilst 9. augstākajam rezultātam starp 21 dalībvalsti. Latvijas skolēnu sasniegumi arī algoritmiskajā domāšanā ir augstāki par dalībvalstu kopējo vidējo sniegumu (483 punkti), atzīmēja IZM.
Meiteņu datorprasmju līmenis augstāks
Vērtējot Eiropas skolēnu datorprasmju rezultātus starp zēniem un meitenēm, Latvijas 8. klašu meiteņu vidējais sniegums ar 520 punktiem ir 3. augstākais starp Eiropas valstīm aiz Čehijas (527 punkti) un Dānijas (531 punkts) meitenēm. Latvijas meiteņu sniegums datorprasmēs ir nozīmīgi jeb par 22 punktiem augstāks nekā zēnu sniegums, savukārt algoritmiskās domāšanas testā meiteņu un zēnu sasniegumi Latvijā ir vienādi (495 punkti).
Pētījums liecina, ka Latvijā skolēnu sociāli ekonomiskā statusa ietekme uz viņu prasmju sniegumu ir vismazākā – tas nozīmē, ka skolas palīdz izlīdzināt sociāli ekonomisko nevienlīdzību un sniedz vienlīdz kvalitatīvas zināšanas skolēniem no dažāda turīguma līmeņa ģimenēm. Taču liela ir snieguma atšķirība starp valsts ģimnāziju un citu skolu sniegumu Rīgā, jo sevišķi algoritmiskās domāšanas testā.
Vēl interesants arī fakts, ka pētījumā noskaidrots – Latvijā un citās valstīs augstāki sasniegumi datorprasmēs ir skolēniem, kuri viedierīces drīkst izmantot tik, cik grib, nevis, kuriem to izmantošanas laiku ierobežo vecāki.
Ar pilnu Latvijas Sabiedrisko mediju publikāciju iespējams iepazīties šeit.
Pilns pētījuma ziņojums pieejams šeit.