Publicētas Eiropas Komisijas politikas pamatnostādnes 2024.–2029. gadam
Publicētas Eiropas Komisijas politikas pamatnostādnes 2024.–2029. gadam
Pēc 2024. gada jūnijā aizvadītajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām Eiropas Savienība (ES) noteica vairākas prioritātes, kas iezīmē politisko un rīcībpolitisko programmu līdz 2029. gadam. Šīs prioritātes pievēršas galvenajiem izaicinājumiem, kuras skar ES un tās iedzīvotājus. Galvenā uzmanība tiks pievērsta digitālo prasmju pilnveidei un darbaspēka trūkuma novēršanai visā Eiropā. Eiropas Komisijas politikas pamatnostādnes 2024.–2029. gadam veicinās ieguldījumus prasmju attīstībā, mūžizglītībā un dažādu apmācības veidu atzīšanā.
STEM izglītības pārveide un prasmju pārnesamība
Pamatnostādnēs ir uzsvērta steidzama nepieciešamība pilnveidot pamatprasmes, jo īpaši STEM izglītībā. Jaunā STEM izglītības stratēģiskā plāna mērķis ir palielināt kvalificētu STEM skolotāju skaitu un mudināt vairāk sieviešu veidot karjeru šajās jomās. Turklāt ES finansējums prasmju attīstīšanai un pilnveidei tiks labāk saskaņots ar darba tirgus vajadzībām, jo īpaši nozarēs, kas ir būtiskas zaļās un digitālās pārveides īstenošanai, pamatojoties arī uz Prasmju pilnveides paktu.
Atzīstot vajadzību pēc prasmju pārrobežu mobilitātes, Eiropas Komisija plāno ieviest Prasmju pārnesamības iniciatīvu. Tas nodrošinās, ka vienā ES valstī iegūtās kvalifikācijas tiek atzītas citās ES valstīs. Turpmākie centieni tiks vērsti uz digitālās pratības veicināšanu un dezinformācijas apkarošanu, izmantojot Eiropas faktu pārbaudes tīklu un uzlabojot digitālo izpildi saskaņā ar Digitālo pakalpojumu aktu.
Mario Draghi ziņojumā uzsvērts, cik svarīgi ir novērst prasmju trūkumu
Itālijas premjerministra Mario Draghi ziņojumā ir uzsvērta digitālo prasmju būtiskā nozīme turpmākās ekonomikas izaugsmes veicināšanā. Gan Eiropas Komisijas pamatnostādnēs, gan ziņojumā aicināts rīkoties, lai nodrošinātu, ka Eiropa saglabā konkurētspēju arvien digitalizētākā pasaulē.
Saskaņā ar ES digitālās desmitgades politiskās programmas mērķrādītājiem ir nepieciešams līdz 2030. gadam panākt, lai 80% darbspējīgā vecuma eiropiešu būtu digitālās pamatprasmes. Abas šīs iniciatīvas ir saskaņotas ar plašākiem ES centieniem nodrošināt, ka Eiropa ir gatava digitālajai un zaļajai pārveidei.
Roxana Minzatu: priekšsēdētājas izpildvietniece prasmju jautājumos
Ar prasmēm saistītos jautājumus virzīs jaunā priekšsēdētājas izpildvietniece Roxana Minzatu. Pilnvarojuma vēstulē izklāstītā misija ietver Eiropas talantu kopuma stiprināšanu, uzlabojot prasmju apmācību un izglītību.
Viens no uzdevumiem ir veicināt Prasmju akadēmiju attīstību, kas ir atbildīgas par tādu mācību programmu izstrādi, kuras dalībvalstis izmantos, lai atvieglotu apliecinājuma dokumentu atzīšanu par pamatu oficiālajai kvalifikācijai.
Roxana Minzatu vadībā tiks izstrādāts rīcības plāns pamatprasmju jomā un STEM izglītības stratēģiskais plāns. Turklāt tiks arī pārskatīts Digitālās izglītības rīcības plāns un pieņemts Digitālās izglītības un apmācības nākotnes ceļvedis. Šīm iniciatīvām būs izšķiroša nozīme, lai nodrošinātu, ka ES ir gatava nākotnei, īpašu uzmanību pievēršot digitālajām, zaļajām un sabiedrības noturības prasmēm.
Informācija tiešsaistē:
Digitālās tehnoloģijas/specializācija:
Kiberdrošība
Digitālās prasmes
Digitālo prasmju līmenis:
Vidējs
Augsts
Eksperta