Mikroapliecinājumi profesionālajā izglītībā un apmācībā

Mikroapliecinājumi profesionālajā izglītībā un apmācībā

  • 9. augusts, 2024. gads
  • 0 comments
Pētījumi un ziņojumi

Eiropas Profesionālās izglītības attīstības centrs (Cedefop) sagatavojusi publikāciju, kurā tiek pētīta pieaugošā mikroapliecinājumu izmantošanas tendence Eiropā. Pētījuma galvenā uzmanība ir pievērsta potenciālam pilnveidot tradicionālo profesionālās kvalifikācijas ieguves sistēmu. Tajā uzsvērta mikroapliecinājumu popularitāte un nozīmīgums gan nodarbināto profesionāļu, gan mazkvalificētu bezdarbnieku vidū.

Mikroapliecinājums ir mācīšanās rezultātu dokuments, ko izglītojamais ir ieguvis pēc neliela apjoma mācību apguves. Mikroapliecinājumi ļauj mērķtiecīgi un elastīgi apgūt prasmes, lai nodrošinātu atbilstību jaunajām vajadzībām sabiedrībā un darba tirgū, vienlaikus neaizstājot tradicionālos kvalifikācijas ieguves veidus. Mikroapliecinājumus var izstrādāt un nodrošināt dažādi pakalpojumu sniedzēji dažādās formālās, neformālās un ikdienējās mācīšanās vidēs.

Komisijas 2021. gada decembra priekšlikumā Eiropas Savienības Padomes ieteikumam par mikroapliecinājumiem mūžizglītībā un nodarbināmībā ir sniegta vienota definīcija un formāts mikroapliecinājumu aprakstīšanai, kā arī principu kopums to izstrādei un izdošanai. Šos pamatelementus var izmantot mikroapliecinājumu sniedzēji, tostarp tālākās PIA sniedzēji, visā Eiropā, lai sekmētu mikroapliecinājumu uzticamību, kvalitāti un ieviešanu.

Ieteikumi tika pieņemti ar mērķi:

  • palīdzēt cilvēkiem atjaunināt un uzlabot zināšanas un prasmes, kas vajadzīgas, lai reaģētu uz sabiedrības, personīgajām, kultūras vai darba tirgus vajadzībām, lai pilnībā izmantotu priekšrocības, ko sniedz pārkārtošanās uz zaļo un digitālo ekonomiku, un būt labāk sagatavotiem pašreizējiem un turpmākiem izaicinājumiem;
  • palīdzēt mikroapliecinājumu sniedzējiem uzlabot to piedāvāto mācību programmu kvalitāti, pārredzamību, pieejamību un elastību nolūkā dot cilvēkiem iespēju plānot savus mācīšanās un karjeras ceļus;
  • veicināt iekļautību, piekļuvi un vienlīdzīgas iespējas, palīdzot sasniegt noturību, sociālo taisnīgumu un labklājību visiem demogrāfisko un ekonomisko pārmaiņu laikā.

Mikroapliecinājumiem ir būtiska nozīme, lai veiksmīgāk pielāgotos strauji mainīgajām darba tirgus prasībām. Profesionālās kvalifikācijas sistēmas varētu kļūt par visaptverošām akreditācijas sistēmām.

Mērķa auditorija:
Darbaspēka digitālās prasmes.
Mērķa grupa:
Dažādās nozarēs strādājošie
Digitālās tehnoloģijas/specializācija:
Digitālās prasmes
Digitālo prasmju līmenis:
Pamata
Vidējs
Augsts
Eksperta
Ģeogrāfiskais tvērums - valsts:
Eiropas savienība
Mācību specializācijas virziens:
Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
Iniciatīvas veids:
ES institucionālā iniciatīva
Publikācijas veids:
Darba dokuments